Miten toimin, jos sähköt katkeavat?
Sähkönjakelussa voi tulla ajoittain katkoksia, joita voivat aiheuttaa esimerkiksi myrsky tai ukkonen. Sähköt voivat katketa myös yksittäisestä asunnosta esimerkiksi sulakkeen palamisen vuoksi. Kokosimme ohjeet, miten toimia sähkökatkon yllättäessä.
- Aluksi kannattaa sammuttaa mahdollisesti päälle jääneet laitteet, jotta ne eivät menisi takaisin päälle sähköjen palatessa.
- Ukonilmalla johdot kannattaa irrottaa pistorasioista.
- Kylmälaitteita ei kannata avata, jotta kylmä ilma ei pääse karkaamaan niistä. Pakasteet pysyvät jäässä pakastimessa jopa vuorokauden, kun pakastinta ei avata.
- Tarkista, näkyykö häiriökartassamme keskeytyksiä. Verkkosivuillamme on häiriökarttapalvelu, josta näkee sekä meneillään olevat että tulevat, suunnitellut katkokset. Kartta löytyy etusivun lisäksi kohdasta sähköverkko -> häiriöt sähkönjakelussa.
Asiakkaanamme saat yllättävistä keskeytyksistä viestin puhelimeesi tai sähköpostiisi noin kolmessa minuutissa häiriön alkamisesta kello 6–22 välillä. Tänä aikana automaatio tekee vian poistamiseksi sekä paikallistamiseksi kytkentöjä, ja sähköt voivat yrittää palata kohteeseen pariinkin otteeseen. Tämän jälkeen saamme myös itse tiedon häiriöstä jakelussa, ja otamme sen omaan hallintaamme. Maltathan sen aikaa.
Saat viestin myös suunnitelluista keskeytyksistä, joita tehdään esimerkiksi huoltotöiden vuoksi. Lähetämme viestin myös sähköjen palautuessa. Mikäli viestejä ei tule, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme yhteystietojen tarkistamiseksi.
Jos tiedät, missä sähkönjakelun vika on tai mistä se johtuu, voit auttaa meitä. Soita päivystäjällemme numeroon 040 589 8951. Kiireettömissä tapauksissa voit tehdä vikailmoituksen verkkosivuillamme olevalla lomakkeella.
Jos kartalla ei näy katkoksia, etkä ole saanut häiriöilmoitusta, toimi näin:
Tarkista, ovatko sulakkeet kunnossa. Jos sähkökaapissasi on uudemmat automaattisulakkeet eli rivi kytkimiä, tiedät sulakkeen palaneen, jos kytkin on napsahtanut alas. Vanhemmissa taloissa sähkökaapin oven takana voi olla pyöreät tulppasulakkeet. Jos sulakkeen päässä oleva nasta on irronnut, sulake on palanut.
Joskus voi käydä niin, että asunnon yhdessä huoneessa toimii sähköt, mutta toisessa ei. Silloin kyse voi olla yhden sulakkeen palamisesta. Sulake voi palaa esimeriksi ylikuormituksen tai laitteen vikaantumisen vuoksi.
Voit myös tarkistaa valmiiksi sähkömittarin näytöltä, tuleeko kiinteistöösi kaikki sähköt oikealla tavalla. Mikäli näytössä näkyy merkinnät L1, L2 ja L3, on vika todennäköisesti kiinteistösi sisällä. Tässäkin neuvomme tarvittaessa asiakaspalvelustamme.
Jos sähköjen palautumisessa kestää pidempään tai sinulla herää jotain kysyttävää, voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme numeroon 08 8180 220. Aukioloaikojemme ulkopuolella vikatilanteessa voit olla yhteydessä vuorokauden ympäri päivystävään numeroon 040 589 8951.