

Iso paha sähkön hinta
Metsien hakkuut, sudet ja sähkön hinta. Siinä kolme aihetta, jotka varmuudella synnyttävät vilkasta keskustelua ja kuumia tunteita niin kahvipöydissä kuin somessa. Me Iin Energialla olemme erityisen tietoisia siitä, kuinka herkkä aihe sähkön hinta on. Aina, kun postaamme aiheesta – oli kyse hintamuutoksista tai sähkön ostamisen uusista tuulista – palautevyöry on taattu. Palautetta antavat myös he, jotka eivät ole asiakkaitamme.
Sähkö ei ole vain tuote – se on välttämättömyys
Sähkö ei ole luksustuote, josta voi tinkiä. Se on välttämättömyys, joka koskettaa elämän jokaista osa-aluetta: koti lämpiää sähköllä, ruoka säilyy jääkaapissa ja auto liikkuu yhä useammin sähköllä. Kun tämän perustarpeen hinta nousee, se tuntuu suoraan –mutta ei vain kukkarossa. Sähkön hinta herättää tunteita, koska se vaikuttaa perusturvallisuuden tunteeseen.
Asiakkaat voivat kokea hinnan nousun vääryytenä, koska sähkö ei ole ylellisyystuote, vaan elämän välttämättömyys, joka liittyy suoraan arjen sujuvuuteen ja turvallisuuden tunteeseen. Kun sähkön hinta nousee, se saattaa horjuttaa ihmisten luottamusta siihen, että he voivat ylläpitää omaa elintasoaan ja hallita omia taloudellisia resurssejaan. Tämä voi synnyttää tunteen, että järjestelmä tai yhtiö ei ole heidän puolellaan, vaikka todellisuudessa hinnanmuutokset johtuvat usein monimutkaisista markkinaolosuhteista, joihin ei voida täysin vaikuttaa.
Tämä tilanne korostuu erityisesti siksi, että pitkään sähkömarkkinat ja hinnat olivat vakaita ja alhaisia – asia, johon harva kiinnitti arjessaan erityistä huomiota. Viime vuosien voimakas muutos markkinoilla ja hintojen heilahtelut ovat olleet rajuja. Tämä muutos vaatii paljon sopeutumista, niin meiltä energiayhtiönä kuin asiakkailta. Asiakkaiden on nykyään tehtävä valintoja sähkönmyyntituotteiden välillä, opittava vertailemaan eri sopimuksia ja löydettävä omaan tilanteeseensa sopivin ratkaisu. Tämä voi tuntua haastavalta erityisesti silloin, kun markkinat ovat epävarmat ja vaihtoehtoja on paljon. Epävarmuutta on paljon ilmassa.
Onko kyse vääryydestä?
Usein hinnan nousuun liittyvä turhautuminen ei kohdistu pelkästään itse hintaan, vaan se heijastelee myös laajempaa yhteiskunnallista epävarmuutta. Sähkön hinta edustaa monille jotakin suurempaa: huolta elinkustannusten noususta, vaikutusmahdollisuuksien puutteesta ja epäluottamusta järjestelmää kohtaan. Kun sähkön hinta muuttuu, se herättää ajatuksia siitä, kuinka hyvin tai huonosti yhteiskunta toimii ja kuka kantaa taloudelliset riskit.
Hinnankorotuksiin liittyy myös helposti oletus, että hintojen korotusten syynä on yksinkertaisesti yhtiön ahneus tai halu maksimoida voittoja. Tämä ajatus on ymmärrettävä, sillä sähköyhtiöt – kuten muutkin yritykset – tekevät päätöksiä, joiden taustatekijät ja perustelut eivät koskaan voi täysin avautua ulkopuolisille.
Erityisesti paikallisen sähköyhtiön tapauksessa voidaan ajatella, että ”meidän omamme” pitäisi suojella meitä hintojen vaihtelulta. Tämä toive on täysin ymmärrettävä, ja juuri siksi Iin Energialla teemme kaikkemme pitääksemme hinnat kohtuullisina, tasapainotamme markkinariskejä ja toimimme läpinäkyvästi hinnoittelussamme, samalla huolehtien siitä, että yrityksen talous pysyy kunnossa.
Monimutkainen palapeli, yksinkertainen reaktio
Sähkön hinta ei synny tyhjästä, vaan siihen vaikuttaa laaja kirjo tekijöitä. Kansainvälinen energiakriisi, säiden arvaamattomuus, sähkömarkkinoiden dynamiikka ja kotimaiset tuotantotekijät luovat yhdessä monimutkaisen kokonaisuuden. Esimerkiksi tänä talvena kukaan ei voinut ennustaa, että Itämeren kaapeli Suomen ja Viron välillä katkeaisi, mikä painoi sähkön hintaa alas. Tai että tammikuu olisi poikkeuksellisen lauha.
Vaikka selittäisimme yksityiskohtaisesti, miksi hinnat nousevat tai laskevat, ja jakaisimme taustalla olevat faktat ja tilastot, tunteet nousevat silti pintaan. Tämä kertoo siitä, kuinka tärkeä asia sähkö on osana jokapäiväistä elämää. Se kertoo myös siitä, kuinka vaikeaa meillä on viestinnässä avata sähkön hinnan muodostumista ja sähkön ostamista.
Yhdessä eteenpäin
Vaikka sähkö herättää tunteita, toivomme, että voimme keskustelun kautta jakaa ymmärrystä siitä, miten monimutkainen ja samalla kiehtova ala tämä on. Meidän tehtävämme Iin Energiassa on pitää talon sisällä osaaminen korkealla tasolla, pysyä mukana nopeassa kehityksessä ja mieluummin olla jopa askeleen edellä. Näin voimme itsekin olla varmoja siitä, että tekemämme päätökset ja ratkaisut ovat perusteltuja ja oikeita ja että teemme ne asiakkaidemme hyväksi. Meidän tehtävämme on myös viestiä asiakkaillemme kaikesta siitä, mitä me teemme ja miksi, ja mitkä kaikki maailman asiat pienen pohjoisen kunnan energiayhtiön toimintaan vaikuttavat.